HPO Sports

Πως να Θριαμβεύσεις στο Μαραθώνιο της Επιχειρηματικότητας

Ο κόσμος του αθλητισμού φαίνεται πως δεν είναι και τόσο διαφορετικός από αυτόν των επιχειρήσεων. Αντιθέτως, μεγάλοι αθλητές όπως ο Φελπς, ο Κάνο και ο Κοντίδης διδάσκουν μέσα από τα έργα τους τις αρχές και τις αξίες που πρέπει να διαθέτει ένας επιχειρηματίας για να διαπρέψει στον τομέα του, έτσι όπως κι αυτοί πέτυχαν στα αθλήματα που υπηρετούν.

Οι επαγγελματίες αθλητές δεν προσφέρουν μόνο στιγμές περηφάνιας στις χώρες τους, αλλά και βαθυστόχαστα μαθήματα επιχειρηματικότητας μέσα από τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το άθλημα που υπηρετούν. Πίσω από κάθε μικρή ή μεγάλη επιτυχία του κάθε αθλητή βρίσκονται ατελείωτες ώρες ιδρώτα και κούρασης, στιγμές απογοήτευσης και στερήσεις. Οι θυσίες που κάνουν οι αθλητές καθώς και ο τρόπος που προπονούνται και αγωνίζονται μας διδάσκουν πολλά όπως ο αυτοέλεγχος, η προσφορά στην κοινότητα και τον συνάνθρωπο, η αυτοανάπτυξη και η συνοχή. Το ερώτημα είναι πως μπορούν αυτές οι αρετές να συμβάλουν στην επιτυχία ενός επιχειρηματία; 

1) Αυτοέλεγχος & Πειθαρχία

Ο δρόμος για την επιτυχία είναι μακρύς και απαιτεί υπομονή, επιμονή και στοχοπροσήλωση. Ο Μάικλ Φελπς, παλαίμαχος κολυμβητής, που θεωρείται ένας από τους κορυφαίους κολυμβητές όλων των εποχών, είναι τρανό παράδειγμα σκληρής και τακτικής εξάσκησης, αυτοελέγχου και ακούραστης προσπάθειας. Είναι γεγονός ότι όταν ο Φελπς προπονούνταν για τους Ολυμπιακούς, κάλυπτε περίπου εξήντα πέντε με ενενήντα χιλιόμετρα την εβδομάδα. Έτσι λοιπόν οι σωστοί επιχειρηματίες, επιβάλλεται να πειθαρχούν στους στόχους που έχουν θέσει οι ίδιοι για την επιτυχία της επιχείρησης τους, όπως ο Φελπς πειθαρχούσε για να κατακτήσει τους στόχους του. Έρευνα του Μάρκο Βαν Γκέλντερεν στο πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ δείχνει ότι ο αυτοέλεγχος μετριάζει θετικά τη σχέση μεταξύ πρόθεσης και δράσης. Σίγουρα αυτό σημαίνει ότι έχοντας αυτοέλεγχο, είναι πιο πιθανόν ένας επιχειρηματίας να υλοποιήσει τα πλάνα του.

2) Ομαδικότητα & Βελτίωση

Ο περίφημος καλαθοσφαιριστής, Μάικλ Τζόρνταν, έχει πει ότι ‘το ταλέντο κερδίζει παιχνίδια αλλά η ομαδικότητα και η ευφυΐα κερδίζουν πρωταθλήματα.’ Δεν είναι τυχαίο που όταν ο Γιάννης Αντετοκούνμπο στέφθηκε ως ο πιο πολύτιμος παίκτης από την Εθνική Καλαθοσφαιρική Ομοσπονδία (NBA) των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής το 2019 απέδωσε αυτή του την επιτυχία στους συμπαίκτες του. Συγκεκριμένα έχει πει ότι ‘χρειάζονται περισσότεροι από ένα άτομο για να κερδίσουν εξήντα παιχνίδια.’ Είναι γεγονός ότι μετά τα παιχνίδια οι καλαθοσφαιρικές ομάδες κάθονται στα αποδυτήρια και αξιολογούν τον αγώνα τους (debriefing). Η έμφαση που δίνουν οι επαγγελματίες καλαθοσφαιριστές στην ομαδικότητα και τη βελτίωση θα έπρεπε να αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση για τον κόσμο των επιχειρήσεων. Έρευνα στο πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου δείχνει ότι περίπου το 75% των εργοδοτών αξιολογούν την ομαδική εργασία και τη συνεργασία ως «πολύ σημαντική», αλλά μόνο το 18% των εργαζομένων λαμβάνουν αξιολογήσεις για τη δουλειά τους. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να γίνεται συλλογική προσπάθεια μεταξύ των ομάδων στη δουλειά όπως και ανατροφοδότηση από τους προϊσταμένους, όπως συμβαίνει και στις καλαθοσφαιρικές ομάδες, έτσι ώστε να επιτευχθεί η κατάκτηση των στόχων τους. 

3) Ικανότητα Προσαρμογής & Διορατικότητα

Ο Έλληνας φιλόσοφος Ηράκλειτος, υποστήριξε ότι ‘δεν υπάρχει τίποτα μόνιμο εκτός από την αλλαγή.’ Επομένως, η ικανότητα προσαρμογής στις όποιες αλλαγές είναι ιδιαιτέρως σημαντική, ίσως και το κλειδί της επιτυχίας για τους αθλητές και όχι μόνο. Παράδειγμα αθλητή που προσαρμόζεται και βλέπει μπροστά είναι ο παγκοσμίου φήμης αντισφαιριστής, Ραφαέλ Ναδάλ. Ο προπονητής του, Κάρλος Μόγια, παραδέχεται ότι ο Ναδάλ έχει την ικανότητα να διαβάζει το παιχνίδι’, να προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του και να βλέπει μπροστά. Αυτή ακριβώς είναι και η ικανότητα που τον διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους αθλητές. Όπως και στον αθλητισμό, έτσι και στις επιχειρήσεις η ικανότητα προσαρμογής καθώς και η διορατικότητα είναι σημαντικά στοιχεία για την επιτυχία και την ομαλή λειτουργία των εταιρειών. Συγκεκριμένα, έρευνα έδειξε ότι πολλές αποτυχίες στην ηγεσία προκύπτουν από την αδυναμία προσαρμογής εταιρειών. Επομένως, η ικανότητα προσαρμογής και η διορατικότητα είναι άκρως σημαντικές αξίες για την επιτυχία των στόχων τους.

4) Ανθεκτικότητα & Συνοχή

Καθημερινά ο αθλητισμός μας διδάσκει ότι ακόμη και στα δύσκολα, η δύναμη της ψυχής και η συνεχής προσπάθεια είναι τα εφαλτήρια προς την επιτυχία. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί το θρυλικό καλάθι του Γιώργου Πρίντεζη στο Βελιγράδι, όταν ο Ολυμπιακός κοίταξε στα μάτια τον αντίπαλο και με την ψυχή του, γύρισε από το -16 και νίκησε στο φινάλε τον Ερυθρό Αστέρα στην 13η αγωνιστική της Euroleague. Έτσι και στις επιχειρήσεις η ανθεκτικότητα και η συνοχή είναι συστατικά που μπορούν να οδηγήσουν στην επιτυχία. Έρευνα που διεξήχθη ανάμεσα σε χιλιάδες ανθρώπους, δείχνει ότι εργαζόμενοι με υψηλή ανθεκτικότητα έχουν καλύτερα αποτελέσματα σε δύσκολα εργασιακά περιβάλλοντα. Είναι επομένως σημαντικό και ίσως απαραίτητο οι εταιρείες να διοικούνται από άτομα που έχουν σθένος και είναι προσηλωμένα στο στόχο τους, έτσι όπως ήταν και ο Ολυμπιακός προσηλωμένος στην νίκη. 

5) Προσφορά στον συνάνθρωπο

Αθλητές καθημερινά, μας αποδεικνύουν ότι η ανιδιοτελής αγάπη και προσφορά προς τον συνάνθρωπο είναι κινητήριος δύναμη. Παράδειγμα αυτής της προσφοράς αποτελεί ένας από τους κορυφαίος Αμερικανούς παίκτες του γκολφ ο Τάιγκερ Γουντς, ο οποίος δημιούργησε ένα ίδρυμα το οποίο φέρει το όνομα του και βοηθά άπορα παιδιά να σπουδάσουν και να επιτύχουν. Το ίδρυμα προσέφερε πάνω από 30 εκατομμύρια δολάρια σε επιχορηγήσεις, υποτροφίες και πρακτική άσκηση. Στον επιχειρηματικό κόσμο πολλές εταιρίες βλέπουν πέρα από το συμφέρον τους και βοηθούν έμπρακτα τους υπαλλήλους, τους πελάτες τους και γενικότερα κόσμο που έχει ανάγκη. Για παράδειγμα, το 2019 ο Αμερικανός επιχειρηματίας και πολιτικός Μάικλ Μπλούμπεργκ, είχε δωρίσει 3.3 δισεκατομμύρια δολάρια σε διάφορες φιλανθρωπικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του περιβάλλοντος, της δημόσιας υγείας, τις τέχνες, την κυβερνητική καινοτομία και την εκπαίδευση. Οι φιλανθρωπίες του Μπλούμπεργκ έχουν βοηθήσει εκατομμύρια ανθρώπους και έχτισαν μια εικόνα εκτίμησης προς το πρόσωπο του και την εταιρεία του. Ομοίως και στη μικρή μας πατρίδα, εταιρείες όπως η Τράπεζα Κύπρου, το McDonalds, η Πετρολίνα και πολλές άλλες προσφέρουν οικονομική βοήθεια σε ιδρύματα, συνδέσμους και κοινωνικά σύνολα που το έχουν ανάγκη. Επομένως, κύριο μέλημα των επιχειρήσεων θα έπρεπε να είναι η προσφορά και η αγάπη προς τον συνάνθρωπο. 

6) Πολύτιμες σχέσεις

Η διαφάνεια, η ειλικρίνεια και η αυθεντικότητα είναι απαραίτητες αρετές για να χτίσουν μια μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης. Πολλές φορές αθλητές διεθνούς εμβέλειας χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διατηρούν και να συσφίγγουν τις σχέσεις τους με τους θαυμαστές τους. Για παράδειγμα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο, ένας από τους κορυφαίους ποδοσφαιριστές όλων των εποχών και ο άνθρωπος με τους πιο πολλούς ακόλουθους στο ίνσταγκραμ συχνά μοιράζεται, με τους ακόλουθούς του, στιγμιότυπα από την επαγγελματική καθώς και από την προσωπική του ζωή. Ακόμα ένα παράδειγμα είναι ο Λεμπρόν Τζέιμς, ο κορυφαίος καλαθοσφαιριστής των Λος Άντζελες Λέικερς, ο οποίος συχνά αναδημοσιεύει φωτογραφίες θαυμαστών και απαντά στις ερωτήσεις και στα σχόλια τους. Όπως ακριβώς αλληλεπιδρούν αυτοί οι διάσημοι αθλητές στα κοινωνικά τους δίκτυα έτσι και οι επιχειρήσεις μπορούν να κτίσουν σχέσεις με τους ακόλουθους και τους πελάτες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι επιπλέον σημαντικό οι επιχειρήσεις να εμπνέουν εμπιστοσύνη. Έρευνα έχει δείξει ότι το 94% των καταναλωτών είναι πιο πιθανό να είναι πιστοί σε επιχειρήσεις που αποπνέουν διαφάνεια στο μάρκετινγκ τους. Αυτό λοιπόν δείχνει ότι η τιμιότητα στον τρόπο που δραστηριοποιείται μια εταιρεία είναι άκρως σημαντική.

7) Φιλοδοξίες

Ο μεγαλύτερος μποξέρ όλων των εποχών, ο Μοχάμεντ Αλί κάποτε είχε πει ότι ‘Δεν είναι τα βουνά μπροστά που σε δυσκολεύουν. Είναι το πετραδάκι στο παπούτσι σου.’ Αυτό που ήθελε να πει αυτός ο μεγάλος αθλητής είναι ότι το μυαλό είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουμε για την κατάκτηση των στόχων μας. Έχοντας λοιπόν πείσμα, πίστη και πάθος, ο κάθε ένας μπορεί να κατακτήσει το δικό του ‘βουνό’. Ο ιδρυτής των κοινωνικών δικτύων Facebook, Instagram κλπ., Μαρκ Ζάκερμπεργκ, μίλησε για τις σκέψεις που είχε πριν δημιουργήσει τους κολοσσούς που ξέρουμε σήμερα, ‘Θυμάμαι τη νύχτα που ξεκίνησα το Facebook από το μικρό μου δωμάτιο… ήμουν ενθουσιασμένος που συνέδεα την κοινότητα του Χάρβαρντ, αλλά ήμουν σίγουρος πως μια μέρα κάποιος θα συνέδεε ολόκληρο τον κόσμο. Το θέμα είναι ότι ποτέ δεν φανταζόμουν ότι μπορεί να είναι κάποιος από εμάς. Ήμασταν απλά παιδιά στο πανεπιστήμιο…Υπήρχαν όλες αυτές οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας… Υπέθετα ότι ένας από αυτούς θα το έκανε…Μια αλλαγή στον κόσμο που φαίνεται τόσο ξεκάθαρη, είστε βέβαιοι ότι θα το είχε κάνει κάποιος άλλος…Αλλά δεν θα το κάνουν. Εσύ θα το κάνεις. Το τρανό παράδειγμα του Ζάκερμπεργκ αποδεικνύει ότι τα εμπόδια είναι για να ξεπερνιούνται και οι στόχοι για να υλοποιούνται. Έτσι και οι εταιρείες πρέπει να βλέπουν θετικά το μέλλον και να τολμούν να καινοτομούν.

8) Αποκλειστικότητα

Πολλές ομάδες διαφόρων αθλημάτων δείχνουν έμπρακτα στους οπαδούς τους ότι νοιάζονται για αυτούς μέσω των διαφόρων προγραμμάτων με ωφελήματα που ετοιμάζουν για αυτούς. Για παράδειγμα η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, όπως και πολλές άλλες ποδοσφαιρικές ομάδες, προσφέρουν μαζί με την αγορά κάρτας φιλάθλου διάφορα προνόμια, ωφελήματα και προσφορές τα οποία είναι αποκλειστικά διαθέσιμα για τους κατόχους αυτής της κάρτας. Τα ωφελήματα δεν σταματούν εκεί καθώς οι ομάδες διοργανώνουν διάφορους διαγωνισμούς όπου π.χ. οι φίλαθλοι μπορούν να κερδίσουν φανέλες της ομάδας, οι οποίες είναι υπογεγραμμένες από τους αγαπημένους τους ποδοσφαιριστές. Με τον τρόπο αυτό οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν υλικό το οποίο να είναι αποκλειστικό μόνο για τους πελάτες τους έτσι ώστε να νιώσουν ξεχωριστοί. Παράδειγμα μιας τέτοιας εταιρικής πολιτικής είναι οι διάφορες εταιρείες με προϊόντα ομορφιάς, όπως η L’Oréal και η Estée Lauder, οι οποίες στέλνουν στους συνδρομητές τους αποκλειστικές προσφορές σχετικά με τα προϊόντα τους. Με την πολιτική αυτή, διάφορες εταιρείες δημιουργούν μια στενή και φιλική σχέση με τους πελάτες τους.

9) Εκμάθηση & Ταπεινοφροσύνη

Ο Τζιγκόρο Κάνο ή αλλιώς ο ‘πατέρας’ του Τζούντο, όπως πολλοί τον αποκαλούν, είχε μια επιθυμία πριν πεθάνει η οποία καθήλωσε τους γύρω του. Συγκεκριμένα, ήθελε να ταφεί με τη λευκή του ζώνη αντί για την μαύρη, αφού ήθελε να περάσει στην αιωνιότητα με το μυαλό ενός αρχάριου, ανοιχτό στη μάθηση γιατί δεν ήθελε να ορίζεται από τα προηγούμενα επιτεύγματά του. Τα μαθήματα που μας άφησε ο Κάνο είναι πέρα από το Τζούντο καθότι με αυτή τη πράξη ταπεινότητας του σηματοδότησε το μονοπάτι προς την προσωπική αλλά και την επαγγελματική ανάπτυξη. Η εταιρεία παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών Pixar μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα εταιρείας που ενθαρρύνει τη συνεχή εκμάθηση των υπαλλήλων της. Ο πρόεδρος της Pixar, Έντ Κάτμουλ, έχει πει ότι στην εταιρεία ‘όλοι μαθαίνουμε και είναι διασκεδαστικό να μαθαίνουμε μαζί.’ Τόσο και στο παράδειγμα του Κάνο όσο και στο παράδειγμα της Pixar διαφαίνεται ότι η συνεχής επιμόρφωση είναι ένα άκρως σημαντικό στοιχείο για την πρόοδο και την επιτυχία.

10) Στρατηγική

Πολλές φορές έχουμε παρατηρήσει ότι το ταλέντο δεν είναι αρκετό για να οδηγήσει έναν αθλητή στην επίτευξη των στόχων του, όποιοι κι αν είναι αυτοί. Η στρατηγική είναι άκρως σημαντική καθώς αυτή είναι που θα ορίσει και το τελικό αποτέλεσμα. 

Στον κόσμο του αθλητισμού αυτό μπορεί να ονομάζεται καθημερινή προπόνηση, αλλά στον κόσμο των επιχειρήσεων αυτό ονομάζεται «sales funnel». Για παράδειγμα, ο Αργυρός Ολυμπιονίκης μας Παύλος Κοντίδης, ο οποίος τυγχάνει και επιχειρηματίας, διαθέτει αθλητικό ρουχισμό που φέρει την υπογραφή του. Πίσω από κάθε λανσάρισμα του Κοντίδη και κάθε επιχειρηματία που λανσάρει το προϊόν του, υπάρχει μια διαδικασία και κάποιες ερωτήσεις που πρέπει να απαντηθούν. Συγκεκριμένα τα ερωτήματα είναι: Ποιο είναι το κοινό μου; Τι μπορώ να τους προσφέρω; Πως μπορώ να τους προσεγγίσω και με ποιο τρόπο; Είναι λοιπόν απαραίτητο να υπάρχει ένα πλάνο για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας στο οποίο θα είναι καταγραμμένο το κάθε βήμα και η στρατηγική της προς την επιτυχία. Ο Σάιμον Σίνεκ, διεθνής ομιλητής, έχει πει πως ‘οι άνθρωποι δεν αγοράζουν αυτό που κάνετε. Αγοράζουν τον λόγο για τον οποίο το κάνετε. Aυτό που κάνετε απλώς αποδεικνύει αυτό που πιστεύετε.’  Το γνωμικό του Σίνεκ υποστηρίζει ότι πίσω από κάθε λανσάρισμα υπάρχει κάτι περισσότερο από ένα προϊόν. Υπάρχει βαθυστόχαστη ανάλυση και στρατηγικό πλάνο. 



Ο κόσμος του αθλητισμού φαίνεται πως δεν είναι και τόσο διαφορετικός από αυτόν των επιχειρήσεων. Αντιθέτως, μεγάλοι αθλητές όπως ο Φελπς, ο Κάνο και ο Κοντίδης διδάσκουν μέσα από τα έργα τους τις  αρχές και τις αξίες που πρέπει να διαθέτει ένας επιχειρηματίας για να διαπρέψει στον τομέα του, έτσι όπως κι αυτοί πέτυχαν στα αθλήματα που υπηρετούν.  

Sponsored by Serj Media

Email:  info@serjmedia.com

Instagram: http://bit.ly/ArticleSerjMedia

Linkedin: http://bit.ly/LinkedinArticleSerjMeddia

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Scroll to Top